Mediatiedote 21.3.2023 – Julkaisuvapaa 21.3.2023 klo 14
Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n jäsenyhtiöiltään keräämien tietojen mukaan äänitemusiikin kulutus Suomessa jatkoi kasvuaan myös vuoden 2022 aikana. Äänitemarkkinoille kasvuvuosi oli kahdeksas perättäinen. Äänitemusiikin verottoman tukkumyynnin kokonaisarvo Suomessa vuonna 2022 oli 73,6 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen kertyi 6,3 prosenttia. Äänitekäytöstä kerätyt esitys- ja synkronointikorvaukset huomioiden äänitemusiikin kulutuksen kokonaisarvo vuonna 2022 ylitti 100 miljoonaa euroa.
Positiivisen markkinakehityksen taustalla on suoratoisto- eli striimauspalveluiden kautta saatavien tulojen kasvu, niiden osuus kasvoi vuoden 2022 aikana 9,1 prosenttia. Suoratoistopalveluiden osuus äänitemarkkinoista on nyt lähes 91 prosenttia.
Fyysisten äänitteiden myynti laski yhden kasvuvuoden jälkeen, lasku vuoteen 2021 verrattuna oli noin 13 prosenttia. Vinyylilevyjen myynnistä koituva tulo ylitti toisena vuonna perättäin CD-levyjen myynnistä saadun tulon tehden vinyylistä suurimman fyysisen ääniteformaatin. Fyysisten äänitteiden osuus vuoden 2022 äänitemarkkinoista oli noin 9 prosenttia.
Edellä mainitut luvut perustuvat IFPI:n Global Music Report 2023:ssa julkaistuihin tietoihin, joihin sisältyvät Musiikkituottajien jäsenyhtiöiden tilastoimien lukujen lisäksi äänitteiden käytöstä kerätyt esitys-, tallennus-, ja lisensiointikorvaukset, sekä mm. Suomen Virallisen Listan koostamisen yhteydessä kerättävä tieto ja sen perusteella laskettu arvio Musiikkituottajien ulkopuolisten yhtiöiden myynnistä.
Musiikkituottajien jäsenyhtiöiden osuus vuoden 2022 äänitemyynnin kokonaismarkkinoista Suomessa oli 76 prosenttia.
Vuosi 2022 oli kotimaisten äänitejulkaisujen osalta vahva. Kotimaisen musiikin osuus kasvoi 3 prosenttia edellisvuodesta 34 prosenttiin Musiikkituottajat ry:n jäsenyhtiöiden äänitemyynnistä. Vuoden 2022 myydyin albumi ja striimatuin biisi olivat myös jälleen kotimaisia.
Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n jäsenyhtiöiden markkinaosuudet 2022
Suomen suurimpana musiikkiyhtiönä Musiikkituottajien jäsenyhtiöiden kokonaismyynnin perusteella jatkoi Universal Music 35 prosentin markkinaosuudella. Toiseksi suurin yhtiö oli Sony Music Entertainment Finland 30 prosentin osuudella ja kolmantena oli Warner Music Finland, jolla oli 29,3 prosentin markkinaosuus. Suomessa toimivista indie-yhtiöistä suurin oli Playground Music 4,4 prosentin osuudella.
Markkinaosuusluvut sisältävät myös monikansallisten yhtiöiden kautta tapahtuvan indie-yhtiöiden tuottaman musiikin jakelun. Indie-yhtiöiden osuus kotimaisen musiikin kokonaiskulutuksesta oli vuonna 2022 yhteensä noin 27 prosenttia.
Musiikkituottajat – IFPI Finland ry on Suomessa toimivien äänitetuottajien kattojärjestö, jonka tarkoitus on kehittää suomalaisen musiikkialan ja musiikkituottajien toimintaedellytyksiä.
Musiikkituottajien kansainvälisen kattojärjestön IFPI:n (International Federation of the Phonographic Industry) globaalia äänitekulutusta seuraava Global Music Report julkaistaan 21.3.2023 klo 14.00 https://www.ifpi.org/resources/
TOP 10 striimatuimmat kappaleet vuonna 2022
TOP 10 myydyimmät albumit 2022
TOP myydyimmät vinyylit 2022
Katso koko äänitemarkkinoiden 2022 esittely täältä:
https://www.ifpi.fi/wp-content/uploads/2023/03/Vuoden-2022-Suomi-GMR-aanitemarkkinat.pdf
Lisätietoja:
Musiikkituottajat – IFPI Finland ry, Antti Kotilainen, 040 5481781, www.ifpi.fi
Universal Music Oy, Kimmo Valtanen, 040 5518064, www.universalmusic.fi